چگونه تبلیغاتی اثرگذار داشته باشیم؟

 

اهمیت تبلیغات در جذب مشتریانِ بیشتر، افزایش فروش و همچنین ایجاد تقاضا برای یک محصول خاص بر هیچ کس پوشیده نیست. اما اینکه آیا شما با چگونگی و روشهای انجام تبلیغات و مکان و زمانِ درست انجام تبلیغ آشنایی داشته باشید یا نه، بسیار مهم تر از اقدام به تبلیغ است. زیرا اگر شما بدون آگاهی به این موارد اقدام به تبلیغات نمایید سرمایه ی خود را به هدر داده اید، درواقع اینگونه تبلیغات از اثرگذاری زیادی برخوردار نبوده و شما به نتیجه ی دلخواهتان دست پیدا نخواهید کرد.

اهمیت تبلیغات در جذب مشتریانِ بیشتر

برای دست یابی به تبلیغاتی اثرگذار و برقراری ارتباطی مفید و موثر با مشتریان هدفِ خود؛ در ابتدا باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و به خوبی آنها را بشناسید، چه کسانی مخاطب تبلیغ شما هستند، این محصولِ شما (کالا ویا خدمت) برای چه گروهی از مخاطبان شما رائه می شود. وقتی مخاطب شما مشخص باشد شما می دانید که پیام تبلیغاتی خود را چگونه طراحی کنید که بیشترین اثرگذاری را برروی آنها داشته باشد. از این طریق شما میدانید چه بگویید، چه وقت و کجا تبلیغتان را انجام دهید. به عنوان مثال آیا هنگامی که مخاطبان شما گروه نوجوانان یا کودکان باشند ویا هنگامی که افراد بزرگسال و میانسال مخاطب شما هستند، طرح تبلیغاتی شما به یک صورت است؟

فرض کنید که شما مدیر یک پارک تفریحی ویژه ی کودکان هستید و تصمیم به تبلیغ در رسانه های جمعی (تلویزیون) را دارید، با توجه به اینکه مخاطبان اصلی شما کودکان هستند، چه تصاویری را با انتقال پیامتان انتخاب می کنید؟ و با توجه به اینکه چنین تبلیغاتی بسیار پرهزینه هستند چه زمانی را برای پخش آن از تلویزیون درنظر می گیرید؟ مثلا آیا زمان امتحانات زمان مناسبی است؟ مسلماً خیر… زیرا مخاطبان شما نمی توانند به پیام ارسال شده پاسخ دهند و بعد از پایان امتحانات نیز احتمالا تبلیغات شما از ذهن رفته است و یا رقبای شما در زمان مناسب آنهارا به سوی خودشان جذب کرده اند. بنابراین شما فقط سرمایه تان را بدور ریخته اید.

وقتی مخاطب شما مشخص باشد شما می دانید که پیام تبلیغاتی خود را چگونه طراحی کنید که بیشترین اثرگذاری را برروی آنها داشته باشد.

سپس تعیین کنید از آنها توقع چه پاسخ یا بازخوردی را دارید، می خواهید چه چیزی را در مخاطبانتان برانگیزانید، هدف نهایی شما از انجام تبلیغ چیست و به دنبال دست یابی به چه هستید؟ در اغلبِ موارد هدف ایجاد انگیزه ی خرید است و سعی می شود تا مخاطب را با کالا ویا خدمت مورد نظر آشنا کرد. همین آشنایی ،در هنگام خرید، مخاطبان را به سوی محصول مربوطه سوق خواهد داد. در مواردِ دیگر ایجاد آگاهی، فروش بیشتر، دادن اطلاعات بیشتر به مشتریان موجود، ترغیب به خرید و… می توانند از اهداف شما به شمار بیایند.

توجه:

  • اگر شما می خواهید مخاطبان خود را از وجود کالا ویا خدمتی مطلع کنید؛ دست یابی به این هدف با تکرار تبلیغات میسر می شود و نیاز به زمان دارد.
  • گاهی مخاطب از وجود محصول شما آگاه است، اما در مورد آن اطلاعات دقیقی ندارد؛ بنابراین اگر هدف ما دادن اطلاعات کافی در مورد محصول است، تبلیغ شما باید دربرگیرنده ی مطالبی باشد که شناخت لازم را در اختیار مخاطب قرار دهد.
  • در مواردی که مخاطب محصول را به خوبی می شناسد ولی علاقه ای به آن ندارد، شما باید برروی مواردی تاکید کنید در مخاطب ایجاد علاقه نماید.
  • اگر مخاطب شما به محصول علاقه مند است، ولی در مقایسه با سایر محصولات مشابه (رقبا)، محصولات مشابه را ترجیح می دهد، در اینصورت شما باید در تبلیغاتتان بر ویژگی های خاص محصولاتتان نسبت به محصولات رقبایتان تاکید کنید.
  • درصورتیکه تمام موارد بالا وجود دارد و تنها مشکل این است که مخاطب هنوز در ضرورت خرید محصول شما یقین حاصل نکرده است، در این حالت باید سعی کنید تا مخاطب را مجاب و متقاعد نموده که خرید محصولات شما کاری درست و به نفع آنها است.
  • اگر مخاطبین متقاعد به خرید محصول شما شدند، اما به هردلیل (مانند انتظار اطلاعات بیشتر یا موکول کردن خرید به زمانی دیگر…) اقدام به خرید نمی کنند، پیام تبلیغاتی شما باید حاوی اطلاعاتی باشد که آنان را به سوی اقدام نهایی یعنی خرید محصول، سوق دهد.

بعد از اینکه مخاطب و هدفتان از تبلیغ مشخص شد، شما باید پیامی موثر را تهیه و انتخاب نمایید تا بتوانید به وسیله ی آن بر روی نگرش و رفتار مخاطبانتان تاثیر بگذارید. شما باید تصمیم بگیرید که در تبلیغتان چه بگویید و چگونه بگویید.

یک پیام خوب باید حاوی مطالبی باشد که واکنش یا بازخورد مورد انتظار شما در مخاطب را درپی داشته باشد

توجه: یک پیام خوب باید حاوی مطالبی باشد که واکنش یا بازخورد مورد انتظار شما در مخاطب را درپی داشته باشد:

  • برای دست یابی به این هدف شما با ید به مخاطبانتان نشان دهید که محصول شما مزایای مورد انتظار آنها را دارا می باشد. شما می توانید با تاکید بر کیفیت، به صرفه بودن، فواید و کاربردهای محصولتان و… عاقلانه بودن و منطقی بودن تصمیم به خریدِ محصول مورد نظر را، در پیام تبلیغاتیتان به مخاطبان خود القا کنید.
  • دیگر اینکه شما می توانید احساسات مخاطب را با هدف تشویق به خرید، تحریک کنید. در این جا می توانید از القا احساساتی مانند ترس، احساس شرم و گناه استفاده نمایید. به عنوان مثال در تبلیغ یک خمیردندان، پیام تبلیغاتی شما می تواند ترس از پوسیدگی دندان و یا شرمگین بودن از بوی بد دهان را در مخاطب القا نماید.
  • همچنین برای دست یابی به بازخورد مورد انتظارتان، شما می توانید بر درک مخاطب از صحیح یا صحیح نبودن چیزی تاکید کنید. مثلا در ترغیب افراد به جانبداری از برخی مسائل اجتماعی مانند محیط زیست تمیز و یا کمک به تهیدستان و… می توانید از این روش استفاده نمایید. برای مثال در مورد محیط زیست می توانیم بگوییم خداوند طبیعت را زیبا و پاکیزه آفریده است چرا ما آن را آلوده کنیم.بعداز اینها شما باید تصمیم بگیرید از چه طریق پیام خودرا به مخاطبانتان انتقاد دهید تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، درواقع شما باید انتخاب کنید که رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت، روزنامه ها، مجلات، بروشورها و… را برای انتقال پیامتان انتخاب کنید ویا از طریق ارتباطات رو در رو، سخنرانی، تماس تلفنی و… با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. همچنین برگزاری کنفرانس ها، مراسم افتتاحیه، تورهای گروهی و از این قبیل رویدادها نیز می توانند ازجمله ی گزینه های انتخابی شما باشند.

در آخر شما باید مشخص نمایید پیام شما توسط چه افرادی انتقال داده شود. پیام هایی که توسط افراد قابل اعتماد، صاحب نظر و متخصص عرضه می شود ترغیب کننده تر و موثرترند. در کشورهای صنعتی از پزشکان، هنرپیشگان، خوانندگان و ورزشکاران و قهرمانان صاحب نام، برای ارسال پیام استفاده می شود.

مهم ترین بخش در تبلیغات دریافت بازخورد و آگاهی یافتن از میزان تاثیر پیام بر مخاطبان است. به وسیله ی دریافت بازخورد شما متوجه می شوید تا چه اندازه به اهداف مورد انتظارتان دست یافته اید. و اینکه نقاط ضعف یا قوت تبلیغات شما در کجاها بوده است. شما می توانید تحقیق کنید پس از ارسال پیام (تبلیغات) چند نفر خدمت مورد نظر را خریده اند ویا اینکه چند درصد میزان فروش بر اثر تبلیغات افزایش یافته است.

توجه: شما باید بدانید هدفتان از تبلیغ چیست و می خواهید چه چیزی را در مخاطبانتان برانگیزانید تا قادر باشید به درستی در موردِ نوع، مکان، زمان و روش تبلیغ تصمیم گیری کنید. درواقع هدف از تبلیغات ایجاد ارتباط با مشتری جهت مطلع کردن و تاثیرگذاری بر روی نگرش و رفتار وِی است. در تبلیغات شما یکسری اطلاعات را در مورد کالاها ویا خدماتی که عرضه می کنید، به مصرف کنندگان ارائه می دهید.

نویسنده: ملیحه اکبری

اقتباس از: بازاریابی و مدیریت بازار،کمالی کامل،1384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *